MEDIA * KRITIEK

Unilever’s schone handen

108px-Unilever.svgEen goede journalist kijkt verder dan mooie woorden. Wanneer iemand zijn eigen image oppoetst in een interview, zou de interviewer gewapend moeten zijn met kritische vragen en een gezonde dosis achtergrondkennis. In het Groot Interview met Unilever topman Paul Polman in de NRC van 28/29 december ontbreken beide zaken en komt dhr. Polman zonder één kritische vraag door twee pagina’s interview.

 Het interview gaat voornamelijk over het idealisme van Paul Polman. Hij spreekt over de noodzaak voor sustainability, eerlijke en duurzame handel en productie:

 “We hebben de Tropical Forest Alliance gecreëerd om de illegale ontbossing tegen te gaan. Wij zitten in de palmolie en soja. We moeten toch zorgen dat dat op een duurzame manier geproduceerd wordt. Voor iedereen. Niet alleen om te zorgen dat wij het materiaal altijd voorhanden hebben, maar om te zorgen dat de wereld op een gezonde manier leeft.”

 Deze mooie woorden hadden door een kritische journalist gewogen kunnen worden door deze te toetsen aan behaalde resultaten op dit gebied en daarover door te vragen. Er zijn namelijk wel degelijk kanttekeningen te plaatsen bij Polman’s mooie woorden.

 Volgens ‘behind the brands’ van oxfam novib scoort Unilever een 5,6 voor haar ethische beleid. Vooral op het gebied van landroof schieten ze te kort. Volgens een rapport van Stichting Onderzoek Multinationale Ondernemingen (SOMO) uit 2010 was Unilever nalatig bij het opruimen van kwikverontreiniging in zuid India. Ook zijn er rapporten over slecht betaalde theeplukkers in Kenia en India.

 In plaats daarvan worden vragen gesteld die zijn geformuleerd als halve complimenten. “Botst uw idealisme niet met het winstoogmerk van een multinational als Unilever”, of “Waar vindt U de  naast uw werk als topman voor Unilever de tijd om U in te zetten voor uw foundation“. De taak van een krant als de NRC is niet om te dienen als PR vehikel voor vermogende bedrijven en hun topmannen, maar om deze, als zij de kans krijgt, geïnformeerde kritische vragen te stellen en zo nodig de lezer van achtergrondinformatie te voorzien.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *