MEDIA * KRITIEK

Een duurzaam imago

In eerdere bijdragen hebben we er al op gewezen dat kranten als zelfbenoemde waakhonden een blinde vlek hebben voor reclame, waarvan ze uiteraard financieel afhankelijk zijn. Wanneer het onderwerp aan bod komt is het resulterende artikel doorgaans nauwelijks te onderscheiden van de reclamecampagne zelf en als er al kritische vraagtekens worden gezet, dan worden die razendsnel opgevolgd door de verzekering dat reclame en marketing legitieme middelen zijn om invloed uit te oefenen op consumenten.

adbusters_corp_bp_vietnamIn de Volkskrant van 4 december werd het echter wel heel bont gemaakt in het artikel ‘Duurzaam? Het is beter om dat woord niet meer te gebruiken’ (p. 9). Hierin adviseert de krant aan de hand van quotes van marketingexperts hoe bedrijven het beste een duurzaam imago kunnen opbouwen.

“‘Ik adviseer het [woord ‘duurzaam’] niet meer te gebruiken’ zegt Jeroen Meijering, strategisch marketing-adviseur duurzaamheid bij marketingbureau b-open.”

De reden zou zijn dat veel bedrijven hun product als duurzaam verkopen en het een “leeg gebrip” zou zijn geworden. Omdat de meeste producten verre van duurzaam zijn merkt Meijering op:

“Daarnaast wordt het begrip ongetwijfeld misbruikt door helemaal-niet-zo-groene producenten, erkent Meijering zonder voorbeelden te willen noemen.”

Het vinden van dergelijke voorbeelden is uiteraard de taak van journalisten die zich als meer zien dan stenografen van ‘marketingexperts’. Deze was echter niet besteed aan de journalist van de Volkskrant, die vervolgt met meer advies aan producenten (ze zouden hun duurzaamheidsclaims concreet moeten maken).

In plaats van het noteren van holle frases van zogenaamde ‘marketingexperts’ over hoe duurzaamheid het meest effectief kan worden ingezet in een marketingcampagne, had de Volkskrant er ook voor kunnen kiezen feiten op tafel te krijgen. Hoe duurzaam zijn producenten in bijvoorbeeld de luchtvaart? En belangrijker, wat is de relatie tussen het duurzame imago en de werkelijke impact van een productieproces op het milieu? Het zijn vragen die een medium dat het moet hebben van reclame-inkomsten wellicht te oncomfortabel zijn. Om die reden adviseren wij op onze beurt de Volkskrant om de frase kritische berichtgeving ‘niet meer te gebruiken’.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *