MEDIA * KRITIEK

Overvleugeld door de Russen

Door Maarten Plutschouw

Voorstanders van de vervanging van de F-16 straaljager door de JSF, laten geen mogelijkheid onbenut om hun boodschap over te brengen. De onderschepping van Russische bommenwerpers in de afgelopen jaren wordt gebracht als een alarmerende gebeurtenis, die bewijst dat wij op luchtvaartgebied dreigen achterop te raken.

Na het eerste artikel over het nieuwe Russische gevaar (zie ‘De Russen staan weer voor de deur’) plaatste de Telegraaf op 4 mei, een dag na het vorige artikel, een paginagroot stuk waarin wederom de urgentie van het papier spat. De titel ‘De Russen komen!’ doet denken aan de Koude Oorlog. Wederom slaat voormalig luchtmachtgeneraal Steve Netto op alle alarmbellen:

“Ze hebben olie en dus roebels. Dus wie houdt ze tegen. Als zo’n TU-160, geëscorteerd door Sukhoi Su-27’s, opduikt, moet je van goede huize komen om het tij te keren.”

Vervolgens maakt Steve Netto de, onvermijdelijke, connectie met de F-16:

“Zonder waardige opvolger van de F-16 is het over vijf tot tien jaar voorbij. Dan vliegen die Russen, een lange neus trekkend, rondjes boven de Dam. En wij moeten om hulp bedelen bij buurlanden. Buitenspel voor altijd.”

Uiteraard kan Nederland, ook met de geplande 56 JSF’s niet de volledige Russische luchtmacht te lijf. En het idee dat de Russen het zinvol achten een NAVO lidstaat binnen te dringen om  een rondje boven de hoofdstad te vliegen is ook absurd.

In de rest van het artikel wordt de zaak tegen de F-16 en voor de JSF verder onderbouwd:

‘De Koninklijke luchtmacht wil weinig kwijt over de slagkracht van onze oude F-16’s in vergelijking met de Russen.’

Niet voor niets worden het de ‘oude’ F-16’s genoemd, hoewel de Russische vliegtuigen de leeftijd van de F-16 evenaren dan wel overtreffen.

‘Al hopen vliegers nog steeds op de F-35 Lightning II. Bij het publiek bekend als de Joint Strike Fighter, een door kostenoverschrijdingen inmiddels besmette naam.’

Net als in het vorige artikel zijn de immer anonieme ‘vliegers’ voorstander van de JSF, terwijl uitgerekend vliegers in de Verenigde Staten op basis van testvluchten steeds meer kritiek uiten. Er moet gezegd, de kostenoverschrijdingen worden eerlijk genoemd. Net als de pr-strategie om de JSF aan een betere naam te helpen door het gebruik van de officiële naam F-35. Maar deze ‘nieuw naam strategie’ wordt vervolgens wel braaf nagevolgd:

 ‘Voormalige topvliegers van de KLu als Dick Berlijn zwijgen niet en zeggen onomwonden waarom de F-35 volgens hen de beste optie is.’

Net als in het artikel van de dag ervoor, wordt Dick Berlijn aangehaald als iemand die sterke argumenten heeft voor aanschaf van de JSF, om hem vervolgens niets te laten zeggen in het artikel.

Dick Berlijn wordt hier weer opgevoerd als topvlieger, hoewel het in deze context vollediger zou zijn om zijn huidige functies te noemen: lid van de ‘International Advisory Board’ bij Royal Ten Cate en lid van de ‘Supervisory Board’ bij Thales Nederland (1). Beide bedrijven maken onderdelen voor vliegtuigen en kunnen mogelijk orders verwachten in het geval van de keuze voor de JSF door Nederland. Orders die bij de keuze voor andere vliegtuigen uitblijven.

Een van de andere opties voor de vervanging van de F-16, wordt in het artikel onderuit gehaald:

‘Steve Netto noemt het scenario waarin ons land voor een achterhaald vierde generatie toestel als de Gripen kiest, of het jachtwapen zelfs helemaal in de ban doet, rampzalig.’

Hiermee heeft een artikel over Russische bommenwerpers die aan onze grenzen verschijnen en passant de volgende punten gemaakt:

- De F-16 is hopeloos verouderd en moet snel worden vervangen.

- Vliegers en oud luchtmachtgeneraals willen de de JSF (…, sorry de F-35).

- De alternatieven zijn achterhaald en ondermaats.

- En als we niets doen hebben we over vijf of tien jaar een Rus boven onze achtertuin.

(1)  http://nl.linkedin.com/in/dickberlijn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *