MEDIA * KRITIEK

Monthly Archives: december 2013

De twee maten van Thomas Friedman

320px-Thomas_Friedman,_1990

Hedendaagse kranten gebruiken columnisten om hun dagelijkse aanbod droog nieuws te kruiden. Hiervoor worden auteurs aangetrokken met een ‘mening’. In de Volkskrant wordt regelmatig ruimte geboden aan de bekende Amerikaanse journalist en schrijver Thomas Friedman, in de hoop van diens ‘starpower’ te kunnen profiteren. In zijn column van 17 december, ‘Memo aan Xi Jinping’ genaamd,…

Goed idee, slecht verhaal

Ned in Indonesie

De Volkskrant riep op 20 november in de rubriek Commentaar op tot uitgebreid onderzoek naar de dekolonisatie en dan specifiek die in Indonesië. Dit ongetwijfeld goedbedoelde appel werd echter vergezeld van etnocentrische argumenten en een gebrek aan kennis van historisch onderzoek. Volgens de redactie zou Nederland onderzoek moeten doen naar dekolonisatie om de volgende reden:…

Europese Trouw

sophie in t veld

Naar aanleiding van de veelbesproken ontmoeting tussen Marine Le Pen van Front National en Geert Wilders, beschouwt de Trouw op 15 november mogelijke gevolgen voor de Europese Verkiezingen in 2014. In een twee pagina groot artikel ‘Eurofiel of Eurofoob’, worden de rechtse partijen met kritiek op Europa ‘populisten’ of ‘rechtspopulisten’ genoemd. Wat deze term hier…

Een duurzaam imago

adbusters_corp_bp_vietnam

In eerdere bijdragen hebben we er al op gewezen dat kranten als zelfbenoemde waakhonden een blinde vlek hebben voor reclame, waarvan ze uiteraard financieel afhankelijk zijn. Wanneer het onderwerp aan bod komt is het resulterende artikel doorgaans nauwelijks te onderscheiden van de reclamecampagne zelf en als er al kritische vraagtekens worden gezet, dan worden die…

Bersiap

bersiapperiode_ThN-4B-BersiapAanval

De onafhankelijkheidsoorlog van Indonesië is voor veel Nederlanders nog steeds een open wond; zelfs ruim zestig jaar na dato blijken er nog vele gebeurtenissen onverwerkt. Om het wrede, tragische en onfortuinlijke verleden een plaats te kunnen geven, dienen de zaken in de historische context geplaatst te worden. Als dat wordt nagelaten kan dat leiden tot…

Kindermarketing zijdezacht aangepakt

450px-Harlem_Micky_Dz

Het geldt als onverstandig om de hand te bijten die je voedt. En omdat kranten financieël afhankelijk zijn van reclame, geldt het als onverstandig om kritiek te uiten op reclame. Terwijl kranten zo nu en dan vlijmscherpe onthullingen doen over spionage-affaires, geheime diplomatieke berichten en omkopingsschandalen bij bouwbedrijven, lijkt er vrijwel geen interesse te bestaan…